Sunday, March 23, 2008

~TENANGLAH WAHAI MANUSIA~


Dalam buku Al-Faraj Ba'dasy Syiddah(kemudahan sesudah kesulitan)ada lebih daripada 30 fasal yang menjelaskan bahawa di puncak kesulitan itu pasti ada jalan keluar.Setiap orang yang ada di puncak kesulitan maka ia sudah ada di ambang jalan keluar.Dalam bukunya yang tebal namun menarik, At-tanukhi memaparkan kepada kita tentang seratus kisah orang yang diseksa,dipenjarakan,diancam,diasingkan,diusir dan disebat,dimiskinkan,dan disengsarakan.Namun katanya semuanya itu akan berlalu dengan hitungan hari.Dan setelah itu, muncul pasukan yang mengirimkan kebahagiaan kepada mereka setelah mereka berputus asa,danyang mengkhabarkan kegembiraan kepada mereka saat mereka tidak lagi akan adanya jalan keluar. Pasukan yang mengirimkan adalah Dzat Yang Maha Lagi Maha Menjawab. Kepada orang-orang yang ditimpa musibah dan bencana,At-Tanukhi mengatakan:"Tenanglah kalian,banyak orang yang telah mengalaminya sebelum ini"


Sesungguhnya orang sebelum kita,

Telah melalui masa seperti ini,

Dan mengalami penderitaan,

Seperti mana yang kita alami,

Boleh jadi di malam-malam tertentu,

Penuh dgn kebaikan,namun dikemudian hari,

Malah mencemari kebaikannya.


Firman ALLAH S.W.T:

''Dan sesungguhnya kami benar-benar memberi cubaan kepada kalian dengan sedikit.(Al-Baqarah:155)


"Dan sesungguhnya, kami benar-benar telah menguji orang yang sebelum mereka....(Al-Ankabut:3)


Sesungguhnya merupakan satu keadilan apabila Allahmembersihkan hamba-hambanya dari dosa dan menimpakan cubaan kepada mereka dengan kesulitan,sebagaimana Allah menguji hambanya dengan nikmat kesenangan..


*ingatlah sahabat-sahabatku,bahawa diri kita sentiasa diuji dgn nikmat senang dan kesusahan. Itu adalah bagi Allah untuk melihat tahap keimanan setiap hambanya..oleh itu,sentiasalah kita bersyukur dan redha dalam setiap keadaan yang kita alami....

Insyaallah,moga kita semua menjadi hamba Allah yang disayangi Allah dan dikasihi Nabi S.A.W..ameen yarabbal a'lamin..

No comments: