Monday, February 8, 2010

Kehidupan-Kematian itu pasti ttp tua itu mustahil

Kata2 dia atas saya petik masa saya dgq ceramah agama di radio Kedah fm minggu lepas yang diucapkan oleh seorang ustaz yang saya terlupa namanya. Kata2 ini sangat terkesan dalam hati saya,dan setelah saya dgq saya berfikir sedalam-dalamnya dan cuba melihat dari sudut dunia hari ini.

Ya!,kata2 ini memberi makna yang mendalam iaitu, mati atau akhir hayat sesuatu yang hidup itu sudah pasti dan akan terjadi, ttp umur tua adalah mustahil bagi setiap makhluk yang hidup. Dalam konteks ini saya berbicara ttg manusia atau insan itu sendiri.

Erm, klw kita lihat dalam konteks kehidupan sekarang ini, kemungkaran yang berlaku sangat dahsyat dan menimbulkan ketakutan di hati. Seolah2 manusia atau insan itu sendiri sudah lupa akan kewujudan Allah SWT dan adanya hari penghisaban yang telah Allah sebutkan didalam Al-quran. Ini semua jika kita lihat drp segi fiel manusia itu sendiri yang yang suka2 sahaja mencari pasal dengan Yang Maha Esa. Tetapi itulah lumrah kehidupan diatas muka bumi yang memang begitulah yang Allah tetapkan iaitu, ada yang taat dan ada pula yang ingkar.

Berbalik kepada tajuk diatas, jika kita teliti dengan mendalam memang akan membawa kesan yang kepada hati dan fikiran. Itu bagi yang sedar dan menghayatinya. Klw kita lihat anak2 muda zaman sekarang, mashaAllah, apa yang dapat dilihat, kebanyakkanya leka dan lalai dengan keindahan dunia yang sementara (hubbundunya) dan jauh sekali dengan Allah. Jika kita tanya ttg solat, aduihh!!!, jawapan yang diberi selalunya berbunyi " Relax la,tua2 nanti baru la smbhyg.." . Dan ada juga yang saya penah jumpa, remaja yang sampai tak tahu untuk mengambil wuduk sekalipun umur sudah mencecah usia baligh dan sepatutnya arif berkenaan solat dan ibadah2 asas seperti ini. Yang hanya tahu, naik moto ke sana sini dan enjoy. Astaqfirullah..(Ya Allah, bukakanlah pintu hati anak2 muda yang sebegini, lembutkanlah hati mereka, limpankanlah nurMU dalam hati mereka Ya Allah..amin.).

Ya! kematian itu pasti, dan tua itu mustahil. Sangat betul dan tepat sekali. Betul sebabnya ramai yang telah mati dan ramai pula yang telah mati pada usia muda, dan tentunya belum sempat menjalani kehidupan tuanya. Oleh sebab itu, sebagai hamba Allah yang percaya akan Rukun Islam dan Rukun iman, jgnlah kita melengah2kan untuk melakukan ibadah kepada Allah, kerana kehidupan kita mungkin hanya setakat malam ni saja atau mungkin sehingga umur kita 30 tahun saja. Itu semua hanya dalam pengetahuan Allah. Oleh sebab itu, lakukanlah amal ibadah sekarang dan usahlah bertangguh2 sepertimana Allah telah sebutkan dalam Al-quran supaya kita tidak menangguh2kan kerja ke esok hari. Mungkin esok kita tiada lagi, dan saat ini merupakan saat terakhir kita di atas muka bumi. Insaflah dan bangunlah untuk mengingati Allah ketika berdiri atau ketika duduk, ketika bersendiri atau ditengah keramaian, dan dalam setiap detik denyutan nadi pinjaman Illahi.

Wahai diri, wahai hati, wahai imanku, ayuhlah!!!, gerakkan langkah menuju Allah SWT, persiapkan diri sebaik mungkin, kerana kematian itu pasti dan hidup hanya sekali. Tidak ada lagi selepas ini, melainkan akhirat yang kekal abadi, tempat balasan dan buku catatan amalan mula 'dibuka' Illahi. Menentukan kita ke syurga atau tempat yang amat ditakuti. Subhanallah..

"Ya Allah, jadikanlah kami hambaMu yang hati ini sentiasa terpaut denganMu, dan jadikanlah hasanah di dunia dan hasanah di akhirat buat kami semua. Amin ya rabbal a'lamin.

Marhamah Mokhtar,
11:34 mlm,
Usm,
Pulau Mutiara.

No comments: