Tuesday, February 23, 2010

Dosa-Usah kita membuka ruang untuknya

Apa yg dapat difahami drp tajuk di atas?

Ya!!! maksudnya, jgn kita cuba membuka ruang dosa untuk diri kita atau diri org disekeliling kita.

Dalam hal ini, ruang dosa untuk diri sendiri adalah seperti melengahkan solat, tidak bersyukur dgn nikmat yg Allah SWT berikan dan segala mcm perkara yg boleh mendatangkan dosa kecil atau dosa besar. Membuka ruang dosa untuk diri sendiri seolah-olahnya kita menitikkan setitik dakwat hitam ke atas kertas yang berwarna putih. Dan juga kita sengaja menambahkan beban berat di atas 'bahu' tanggungjawab sebagai hamba Allah, dan juga menambahkan 'bakul' amalan buruk kita untuk diselak di hari kita dihisab. Mahukah kita melihat 'bakul-bakul'(catatan) amalan kita berat dgn dosa? Sudah tentu jawapannya TIDAK bukan?. Oleh sebab itu, tutuplah ruang dosa dan bukalah ruang pahala untuk kesenangan kita di sana dan jika ruang dosa itu kdg2 terbuka kerana memang adat kehidupan seorang hamba yang sentiasa lalai dan leka maka tutuplah kembali dgn Istiqfar dan mohonkanlah keampunan drp Allah SWT kerana sesungguhnya Allah SWT maha pengampun.

Manakala maksud membuka ruang dosa untuk org di sekeliling kita pula adalah seperti kita marah jika kawan kita mengata kita. Mungkin juga, kita tak maafkan kesilapan org terhadap kita dan ianya mungkin juga tatkala kita berkecil hati atas sikap kasar dan sikap yg tak sepatutnya kawan kita buat terhadap kita serta yang seangkatan dengannya, yang mana perkara itu boleh mendatangkan dosa kepada org di sekeliling kita atas kurangnya kemaafan dan keredhaan hati kita terhadap sesuatu perkara yang berlaku. Memang hati kita akan sakit apabila sesuatu yg kita tidak suka terjadi kepada diri kita dan agak payah untuk kita memaafkan kesalahan manusia lain terhadap diri kita. Tapi jika semua sama-sama memaafkan dan kurang berkira atas perbuatan manusia terhadap diri kita, maka kita telah menyumbang kepada tertutupnya ruang dosa org di sekeliling kita. Betul kan? Setuju? Saya SANGAT SETUJU walaupun hakikatnya amat susah untuk dipraktikkan. Dan mari sama-sama kita praktikkan supaya catatan amalan kanan kita lebih berat drp catatan amalan kiri kita. JOM!!!

Bukankah Islam mengajar kita supaya menyayangi saudara kita seperti kita menyayangi diri kita sendiri. Ingatkah kita bahawa umat Islam itu bersaudara? Setujukah kita klw saya katakan di sini bahawa jika umat Islam berperibadi mulia dan mengamalkan sifat mahmudah maka orang bukan Islam akan tertarik dgn keindahan Islam dan seterusnya Islam dipandang tinggi dan lebih ramai yang akan memeluk Islam?

Oleh sebab itu, apa nak ditunggu lagi, JOM!!! kita amalkannya supaya ruang dosa sentiasa ditutup untuk diri kita dan juga orang lain. InshaALLAH boleh..!!! Bantulah kami Ya ALLAH..amin.

Marhamah Mokhtar
5.15 ptg
Usm
Pulau Pinang.

No comments: