Wednesday, July 30, 2008

PERLUKAH KITA BERSEDIH?


Assalamualaikum dan salam perjuangan untuk semua....

Erm...perlukah kita bersedih dalam hidup ini? Dan ketika mana kita perlu bersedih...?
Bagi kebanyakan insan dan juga diri saya sendiri,bersedih atau sedih ini memang sudah lumrah kehidupan setiap insan di muka bumi ini. Hal ini kerana,sedih merupakan salah satu daripada perasaan halus manusia yg terluah apabila menghadapi @ mengharungi satu-satu masalah dalam kehidupannya,contohnya seperti menghadapi saat kematian org yg disayangi,dipersendakan orang,mungkin juga kecewa dalam percintaan dan sebagainya. Daripada peristiwa2 seperti inilah akan tergambar dan terluahlah kesedihan seseorang manusia dan juga bagi makhluk Allah yg lain. Hal ini adalah normal bagi seseorang manusia yang waras akal fikirannya.

Tetapi pokoknya,perlukah dan sesuaikah kita bersedih di atas perkara2 yg mungkin boleh dianggap remeh oleh sesetengah orang?. Pada pendapat saya dan mungkin juga bagi sahabat2 di luar sana, berpendapat bahawa,situasi sedih bagi seseorang manusia itu berbeza dan mengikut persepsi dan naluri masing2. Dan ianya mungkin perlu dan mungkin juga tidak perlu dan mungkin sesuai dan mugkin juga tak sesuai. Dan mungkin seperti contohnya, si A ini akan bersedih apabila dirinya rasa tak dipedulikan,manakala si B pula merasakan,situasi tersebut tidak memberi kesan sedih kepada dirinya.Hal ini bergantung kepada kekuatan diri seseorang dalam menghadapi dugaan dalam hidup ini.Apapun terpulang kepada pandangan individu itu sendiri.

Tetapi sebagai muslim,kita sepatutnya perlu bersedih dan perlu rasa sedih apabila tertinggal perintah Allah dan apabila terlanggar perintah Allah S.W.T.Bagi kebanyakan insan dan termasuklah diri saya sendiri,kita hanya akan bersedih apabila menghadapi masalah yg ada hubung kait dengan manusia atau dalam kata lain berkait dengan perkara2yang berkaitan hal keduniaan sahaja seperti gagal dalam peperiksaan,mungkin kecewa dalam percintaan dan sebagainya. Tetapi apabila perkara tersebut berhubung kait dengan perintah agama dan perintah Allah,kita seperti tidak sedih atau tidak mempunyai rasa sedih terhadap perkara tersebut. Ianya seperti contoh,kita kurang rasa sedih apabila terlewat solat,terlibat dalam pergaulan bebas yg jelas tidak disukai Allah,tidak menutup aurat dgn sempurna,dan sebagainya.Sepatutnya perkara2 seperti inilah yg lebih memberikan kesedihan kepada kita tetapi tidak bagi kebanyakan insan.

Apapun,kesimpulannya,bersedih itu perlu dan lumrah bagi setiap insan dalam menghadapi sesuatu situasi yg sedih dalam kehidupan. Tetapi,kita sebagai seorang muslim perlu rasa lebih sedih apabila melihat atau kita sendiri yg melakukan perkara yg bercanggah dgn agama.Dan apabila rasa sedih,letakkanlah pergantungan hati kita kepada Allah,supaya dgn ini kesedihan hati kita dapat diubati dgn cara yg paling indah dan paling cemerlang sekali.Hal ini kerana,kepada Allah selayaknya tempat kita mengadu dan meluahkan perasaan kita,kerana daripada Allah kita datang,dan kepada Allah kita kembali.

Motivasinya dan jawapannya di sini,rasa sedih itu perlu bagi setiap insan yg normal di dunia ini..
Akhir kalam,salam perjuangan dan teruslah menjalani hidup ini dgn gembira dan di atas landasan tg telah ditetapkan.

Renung2kan dan selamat beramal...

..Faqirah Marhamah Mokhtar..
..30 Julai 2008..
..10.00 pagi..
..pagi yg damai lagi ceria..
..desa CG H34/338..
..usm,Penang..

No comments: