Monday, August 25, 2008

~PENGHARGAAN BUAT IBU~~

Assalamualaikum dan salam perjuangan buat semua umat Islam di muka bumi ini.

Syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana memberi nikmat Iman dan Islam kepada kita semua. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammmad s.a.w, ahli baitnya,dan para sahabat a'laihimussalamtuwassalam...

Ungkapan ibu,ummi,mak,mama, dan mami antara ungkapan yg biasa kita dengar apabila seseorang anak memanggil seorang insan yang melahirkan kita semua. Ibu,merupakan seorang insan yang mulia yang dikurniakan oleh Allah ketabahan,kecekalan dan segala sifat yang perlu kita sanjungi. Dan tidak semua insan di dunia ini yg berpeluang melihat wajah ibu mereka apabila mereka dilahirkan kedunia. Di sini, saya ingin tegaskan bahawa tingginya martabat ibu disisi Allah tidak dapat kita nafikan lagi..

Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya:

“ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.” Riwayat Al-Hakim

Selain itu, Rasulullah ada menegaskan sebanyak tiga kali ttg soalan sahabat berkaitan siapa patut diutamakan dalam sesuatu hal,dan jawapan Rasulullah ialah..Ibumu,ibumu dan ibumu..

Selain itu,ingatkah kita tentang cerita Alqamah yang di saat kematiannya susah untuk mengucap shahadah. Ini juga adalah akibat drp kesan menderhakai ibu.Dan setelah ibunya mengampunkan kesalahannya,barulah Alqamah dapat mengucap dua kalimah shahadah dan pergi menemui Illahi dgn tenang. Di sini saya ingin tegaskan bahawa, martabat ibu di sisi Allah sangat tinggi dan mulia. Oleh itu, kita sebagai anak perlu mentaati ibu dan juga bapa kita dengan sebaik mungkin. Kita juga perlu menghormati,mengasihi dan menyayangi mereka sebagaimana mereka mengasihi kita. Semoga dgnnya kita dapat beroleh ketenangan dan dapat meraih redha Allah S.W.T.

~p/s~ "Buat mak..selamat menyambut ulang tahun kelahiran yg ke-59 pada esok hari, 'cek' doakan semoga panjang umur,dimurahkan rezeki,diberikan kesihatan yang baik dan dapat melakukan amal ibadat dengan sempurna dan sentiasa dalam rahmat Allah selalu. Tak lupa juga buat ayah, semoga dipanjangkan umur,dilimpahi dgn ketabahan,ketenangan,dapat berterusan melakukan amal ibadah kepada Allah dan sentiasa dalam rahmat Allah selalu..


"DOA ANAK UNTUK KEDUA IBU BAPA"


" Berdoalah kepada kedua ibu bapa kita setiap kali selepas sembahyang"
Faqirah Marhamah Mokhtar..
11:25 pagi..
25 Ogos 2008..
25 Sya'aban 1429 Hijrah..
Pagi yg gemilang..
P.Pinang..


No comments: